Ik wil graag een euro ontvangen voor elke keer dat ik deze websitetip tegenkom: “je ‘Over mij’-pagina gaat niet over jou maar over je klant.”
Dat zou waarschijnlijk best een lucratief businessmodel zijn, want je leest deze ’tip’ bijna op elke marketingblog.
Dus zie je overal ondernemers dingen schrijven als ‘heb jij ook altijd zo’n last van x?’ en ‘is dit een herkenbaar scenario voor je…’ en niet te vergeten ‘raak jij ook zo gefrustreerd door…’, gevolgd door ‘ik begrijp je!’ en een herhaling van alle diensten die de ondernemer aanbiedt en waarom die je leven gaan veranderen. Als je geluk hebt, staat er helemaal onderaan de pagina nog wat info over de ondernemer zelf.
Maar die info, lieve mensen, staat al op de rest van je website. Dat weet ik dus al. Ik weet wat je aanbiedt, ik wil nu alleen weten wie jíj bent en waarom jíj degene bent die mij gaat helpen. Waarom denk je anders dat ik op “Over mij” heb geklikt?
Nee, ik hoef ook niet te weten dat je als klein jongetje al verhaaltjes voor je oma schreef, of met technisch lego speelde, want dat zegt niet of je een goede tekstschrijver of architect bent. En nee, ik hoef ook geen complete autobiografie van je te lezen.
Wat ik dan wél wil weten? Nou, waarom jij nou zo goed bent in wat je doet, en waaróm ik bij jou moet zijn voor de oplossing van mijn probleem. Aan wat voor projecten heb je gewerkt? Wat voor opleidingen en cursussen heb je gedaan, en waarom hebben die je geholpen zo goed te zijn? Was dat de opleiding in je vakgebied, of juist die cursus die totaal ergens anders over ging? Of was het je wereldreis of werk als mantelzorger? Ik noem maar wat, ik ben nieuwsgierig, en ik ken je nog niet.
Ik wil dus ook graag een beetje persoonlijkheid zien, want daaruit kan ik beter opmaken of jij het antwoord bent op al mijn problemen dan dat hippe gewauwel over je diensten. Dat heb ik namelijk al gelezen, weet je nog?
Daarom is mijn tip, die je waarschijnlijk verder niet gaat tegenkomen: laat wat van jezelf zien op je “Over mij”-pagina. Daar is hij voor. 🙂